هوش و خلاقیت

در کار بررسی رشد خلاقیت در کودکان کمسال، داشتن برخی از اطلاعات مهم و بنیادی ضرورت دارد. خلاقیت گاه با استعداد و ذوق و قریحه ترکیب می شود و به همین دلیل لازم است که میان خلاقیت ، هوش و استعداد تفاوت قائل شویم.

چه رابطه ای میان خلاقیت و هوش وجود دارد؟ اگر این را بپذیریم که خلاقیت یک فرآیند شناختی و اندیشمندانه است، باید به این نتیجه برسیم که سطوح بالاتر خلاقیت با سطوح بالاتر هوش و فراست در ارتباط هستند. گرچه اندازه ای هوش و فراست بریا نشان دادن خلاقیت در اغلب زمینه ها ضرورت دارد، بسیاری از اشخاص کاملا باهوش، لزوما آدم های خلاقی نیستند. (ویکفیلد، ۱۹۹۱)

 

صاحبنظران در زمینه خلاقیت معتقدند که خلاقیت و هوش دو کیفیت متفاوت هستند (وینر ۱۹۸۹، گاردنر ۱۹۹۳). هر کس تا اندازه ای از خلاقیت برخوردارست .صاحبنظران و کسانی که به امر آموزش اشتغال دارند باید به این نکته مهم توجه کنند که خلاقیت برای یک آدم با استعداد متوسط به همان اندازه خلاقیت برای یک آدم نابغه موضوعی طبیعی است (تورانس ۱۹۶۲). در ادامه مطلب به چهار ارتباط احتمالی میان هوش و خلاقیت اشاره کرده ایم (والاش و کوگان ۱۹۶۵):

کودکان با بهره هوشی پایین ممکن است ویژگیهای خلاقیت زیاد را به نمایش بگذارند.

این بچه ها اغلب از روشهای سنتی متداول در مدارس ناراحت اند.این بچه ها احتمالا محتاط و فاقد اعتماد به نفس به نظر می رسند و از شرایطی که به آنها امکان نمایش خلاقیت را ندهد ناراحت اند.

کودکان با بهره هوشی کم ممکن است ویژگیهای خلاقیت اندک را به نمایش بگذارند

ممکن است به نظر برسد که این بچه ها هدف و علت رفتن به مدرسه را درست درک نمی کنند .به هنگام صحبت و تبادل با دیگران ممکن است ویژگیهایی را به نمایش بگذارند که بیشتر جسمانی ، انفعالی باشد . ممکن است از شرایط چالش دار اجتناب کنند.

کودکان با بهره هوشی زیاد ممکن است ویژگیهای به شدت خلاق را به نمایش بگذارند.

اشخاصی که در هر دو زمینه خوب و عالی هستند در برابر تغییرات انعطاف نشان می دهند و خود را با شرایط متفاوت یادگیری به راحتی تطبیق می دهند. این بچه ها می توانند رفتارهای شخصی خود را برای روبه رو شدن با موقعیت های جدی تعدیل کنند .آنها اعتماد به نفس فراوانی را به نمایش می گذارند و ممکن است گاه با رفتار خود جلب توجه کنند.معمولا کودکان با بهره هوشی زیاد و خلاقیت فراوان به درس و مشق خود اهمیت می دهند و از موفقیتشان لذت می برند.این بچه ها از انگیزه زیاد برخوردارند.

کودکان با بهره هوشی زیاد ممکن است خلاقیت اندکی را به نمایش بگذارند

این کودکان به موفقیت در مدرسه بهای زیادی می دهند.دامنه توجه و اعتماد به نفس فراوان دارند. این بچه ها تابع مقررات اند و معمولا به تقویت های مثبت ،جواب خوب می دهند.

گت زل ( Getzel ) و جکسون ( Jackson ) در سال ۱۹۶۲ به این نتیجه رسیدند که آموزگاران اغلب دانش آموزانی را ترجیح می دهند که از بهره هوشی زیاد و خلاقیت ااندک بهره مند باشد . علتش هم این است که این دانش آموزان ، اغلب بهتر می توانند خود را با قواعد و مقررات تطبیق دهند. کودکان خلاق ، چه آنهایی که بهره هوشی زیاد و چه آنهایی که بهره هوشی زیاد و چه آنهایی که بهره هوشی کم دارند، معمولا در چارچوب قرار نمی گیرند و میل به کاوشگری در آنها زیاد است .

بدون پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمام حقوق مادی و معنوی این سامانه متعلق به QTalent می باشد

ورود با حساب های شما

اطلاعات حساب خود را فراموش کرده اید